Groenland Peddel

Een Groenland peddel zorgt bij een goed toegepaste peddeltechniek en passende afmetingen voor een lage belasting op de schouders en armen. In vaarsnelheid zal er weinig tot geen verschil zijn met het gebruik van een Euro-peddel. In een felle sprint zal de Euro-peddel in het voordeel zijn maar met een Groenland peddel zal bij lange tochten minder snel vermoeidheid optreden.

Over de juiste maatvoering van Groenland peddels is erg veel geschreven. Mijn ervaring is dat voor de meeste mensen een prettige peddel-lengte tussen 215cm en 225cm ligt. Ik adviseer echter zelden langer dan 220cm. Binnen dit bereik kan er variatie in de lengte van de steel en het blad toegepast worden. Bladlengte meestal tussen 81,5cm en 86cm en steel-lengte tussen 48cm en 60cm. De bladbreedte is 87mm voor peddels om mee te toeren en tot 105mm voor een peddel die uitsluitend voor gebruik in de branding is bedoeld.

Toerpeddels bij een zoetwatertocht van 4 Seajunkies.
Surfpeddel in gebruik tijdens Rockhoppen in Cantabrië.


De steel heeft een ovale doorsnede die fijn in de hand ligt. Het is uiteraard ook mogelijk om een custom-peddel te maken met door u opgegeven maten mits die de principes van een Groenland peddel geen geweld aandoen.
Om te kunnen proefvaren heb ik een aantal test-peddels beschikbaar in de volgende maten (totale lengte/steel-lengte): 215/48, 220/48, 220/53, 224/57.

De peddels die ik maak hebben een steel gelamineerd uit drie latten: Yellow Cedar (YC) tussen twee latten Western Red Cedar (WRC) of WRC tussen twee latten YC (deze combinatie gebruik ik alleen voor een surfpeddel). De bladen zijn van WRC en voorzien van Essen tip en stootranden. De tip krijgt een epoxy-coating. De peddel wordt afgewerkt met houtolie. Een peddel kan deelbaar gemaakt worden, hiervoor wordt het deelstuk van Kajak Sport gebruikt.

Tot nader bericht worden geen opdrachten voor het maken van peddels aangenomen.

Klik hier voor foto’s van het peddel maken.
Voor onderhoud en gebruiks-tips, klik hier.

Voor vragen over peddels; stuur een E-mail, klik hier.

Reacties zijn gesloten.